EYE

 
Jag pluggar till optiker och jag har läst en kurs om ögats sjukdomar b la. Väldigt spännande faktiskt! Kan tänka mig att jobba på en ögonklink eller ögonmottagning nån gång, men först vill jag börja i butik.
 
 
        
 
Här är näthinnan(retina), som man kan se genom att fota med en ögonbottenkamera. Om nån har sjukliga 
förändringar så kan man se det.
 
 
 
Med hjälp av ett instrument som heter biomikropskop kan man man se detta. En
"genomskärning" av hornhinnan. Man kan se olika lager om man har en bra förstoring!
 
När jag började läsa till optiker trodde jag inte att det vi skulle få
hålla på med så här mkt saker! Jag tycker denna delen av yrket är allt
mer spännande, och det känns som att optiker kommer att
få göra allt mer av detta istället för att ögonläkarna ska göra allt i framtiden.
Nu väntar en kurs på KTH. Jag tycker att fysik är svårt, så jag förväntar mig
en tuff kurs.. Men med ett strukturerat studiesätt så ska det nog funka att
klara kursen!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0